Zpět

HISTORIE ZÁZNAMU ZVUKU

HIGH-END A SPECIÁLNÍ PŘÍSTROJE

Původní označení HiFi (High fidelity), jež vycházelo z technických specifikací německé průmyslové normy DIN 45 500, ztratilo léty na hodnotě. Zejména poté, co došlo k inflaci toho názvu. Zasloužili se o ní hlavně asijští výrobci. Proto se přestalo toho označení užívat.

Jak ale označit výrobky, které se zcela vymykají běžnému standardu a představují v dané době dosažitelné technologické maximum? Právě pro ně byl zaveden pojem HIGH-END.

Špičkovou high-endovou elektroniku si člověk nekupuje jen proto, že od ní požaduje kvalitní reprodukci zvuku, ale i jako výraz životního stylu a společenského postavení. Ze stejného důvodu si lidé kupují Jaguár místo běžného automobilu.

Pro milovníky high-end techniky nebo pro ty, kteří se chtějí blýsknout, jsou k mání až extrémní zvukové systémy, jejichž konstrukce je leckdy monstrózní a nepřiměřená - zejména u gramofonů protože k této kvalitě je k dispozici poměrně málo odpovídajících nahrávek.

Nedá se popřít, že high-endové stroje snímají záznam z gramofonové desky co nejšetrněji a technicky dokonale, ale nemohou nic změnit na faktu, že mechanický záznam na vinylové desce má své limity. A tím nejzásadnějším je postupný pokles zvukové kvality od obvodu ke středu desky, způsobený snižováním posuvné rychlosti drážky pod hrotem přenosky. V minulosti - ještě než vznikla soudobá LP deska, vymýšleli někteří konstruktéři složité mechanicko-elektrické systémy pro řízení rychlosti otáčení v závislosti na momentálním snímaném průměru, aby ten záznam běžel konstantní rychlostí. Ale neuspěli. Nakonec zavedli na gramodesce konstantní otáčky a pokles záznamové kapacity, který tím byl dán, měl být už při přepisu kontinuálně kompenzován mírným poklesem modulační úrovně a úrovně vysokých kmitočtů. Na ploše 20 - 25 minut záznamu na jedné straně desky by ten lineární pokles posluchač nevnímal. Tohle je na některých deskách dodrženo, ale také je mnoho takových desek, kde je to "našlapáno" v plné úrovni až do konce. Takové desky jsou neposlouchatelné, protože jejich zvukové zkreslení je tak vysoké, že tahá za uši. Úpravu záznamu musí připravit už vydavatel na master pásu, který posílá do lisovny. U nás se tato úprava většinou nedělala. Naopak - s příchodem technologie DMM si mnozí mysleli, že tento způsob řezání umožní plnou kvalitu až ke středu desky. Ovšem ani DMM na principu mechanického záznamu nic nemění. Při malé rychlosti na malém průměru u středu desky je pro stejný časový úsek záznamu menší délka drážky než jaká je na obvodu. Do menšího prostoru se už nevejdou všechny vlnovky drážky a tím - obrazně řečeno - klesá rozlišení a proto je celkem logické, že kvalita zvuku od obvodu ke středu klesá. To je holý fakt. Stejná závislost kvality zvuku na posuvné rychlosti platí u všech analogových záznamů. Tedy i u magnetického a filmového optického. Čím menší je rychlost, tím menší výšky záznam pojme. Proto se někdy vydávaly desky s náročnými záznamy nebo speciální předváděcí desky i na formátu LP s rychlostí 45 otáček za minutu. Tím vlastně i výrobci desek přiznávali, že jsou si této skutečnosti vědomi.


LP deska STEREOFONIE 1 s rychlostí 45 otáček za minutu.



LP deska STEREOFONIE 2 z roku 1972 - 45 otáček za minutu.



LP deska DGG, vydaná v roce 1979 pro firmu Sennheiser
k předvádění sluchátek Unipolar. Záznam je také pořízen
rychlostí 45 otáček za minutu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvukové záznamy:
DGG - SENNHEISER - Unipolar
(ukázky z testovací LP desky DGG 0666 968 z roku 1979)

DGG-Sennheiser - ukázka DE
Download (4,0 MB)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DGG-Sennheiser - ukázka EN
Download (4,1 MB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Průběh modulace ukázky z LP DGG-Sennheiser.
(Camille Saint-Saëns - Symphony No. 3, C minor, op. 78
Chicago Symphony Orchestra/Daniel Barenboim)




Hudební LP Supraphon pro milovníky HiFi,
se záznamem na 45 otáček za minutu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvukový záznam:
Vinyl LP 45 otáček/min.
(ukázka z LP desky "10/45 na '75" - Supraphon 1975)
skladba: Kominík pro štěstí, zp. Helena Vondráčková,
orchestr Václava Hybše
(původní nahrávka Čs. televize)
Download (3,8 MB)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Naproti LP deskám se 45 otáčkami za minutu, existují i tzv. LP speciál,
což jsou malé desky (7 inch) s malinkou etiketkou, které jsou nahrané
rychlostí 33 otáček za minutu. Takové desky je opravdu zbytečné po-
slouchat na high-endovém zařízení, byť by bylo hodně laciné.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvukový záznam:
Vinyl LP speciál 33 otáček/min.
(ukázka z LP speciál "Druhá Pantoniáda" - Panton 1971)
skladba: Agnes, zp. Jaroslav Wykrent a Marie Rottrová,
hraje: Ostravský rozhlasový orchestr
(původní nahrávka Čs. rozhlasu Ostrava)
Download (2,3 MB)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Stejně tak i vinylové desky, nahrané rychlostí 16 otáček za minutu neposkytnou
náležitou kvalitu zvukového záznamu. Byly vyráběny jen v 60. a 70. letech.
Jednalo se výhradně o záznamy mluveného slova - četby nebo rozhlasových her.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvukový záznam:
Vinyl LP 16 otáček/min.
(ukázka z LP desky "Nástup - Václav Řezáč" - Supraphon 1975)
V ukázce účinkují: Richard Záhorský, Bohumil Švarc, Milan Mach,
Zdeněk Řehoř, Jindřich Janda a Štěpán Bulejko.
Režie rozhlasové hry - Ludvík Pompe.
(původní nahrávka Čs. rozhlasu)
Download (3,9 MB)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Některé gramofony jsou vybavené tangenciálním raménkem, které zajišťuje správnou geometrii snímání. Je to vlastně stejná poloha hrotu vůči drážce, jaká byla při řezu matričního záznamu. Kloubová raménka mají vždy nějakou úhlovou chybu, přičemž správně snímají jen v určitém mezikruží na desce. Šířka toho pásma správného snímání je vždy daná konstrukcí raménka.

Kromě zmíněných formátů CD-dts, SA-CD, DVD Audio jsou pro audiofily a milovníky high-endu v omezeném výběru (a za patřičné ceny) k mání i tzv. audiofilská cédéčka, na nichž jsou velmi kvalitní, převážně akustické nahrávky některých hudebních žánrů. Stejně tak existují i výběrové řady CD s nahrávkami klasické hudby.

Ceny high-endových přístrojů jsou vesměs v kategorii nemovitostí a přitom neposkytnou svému majiteli to, co by té ceně bylo adekvátní. Například zesilovač, který stojí třeba půl milionu korun a reprosoustavy za dva miliony nehrají tolikrát lépe, kolikrát jsou dražší oproti špičkovým zařízením z oblasti "obyčejné" spotřební elektroniky. Těmi špičkovými přístroji spotřební elektroniky myslíme zejména výrobky firem Yamaha, ONKYO, SONY, Technics, AKAI apod. Naproti tomu do high-endu se řadí např. NAD, JM Lab, MARANTZ, DENON, Aurum Cantus, Jamo, Pioneer, McIntosh a další.




Skuteční audiofilové nevědí, co by si do bytu dali.



Další audiofilské království.







Tohle není CML (Centrální mozek lidstva), ale gramofon.



Tangenciální gramofon Clear Audio Master Reference.


Tato mohutná zařízení jsou opravdovou špičkou mezi gramofony.
A to nejen cenou, ale i váhou. Například Model Clear Audio (vlevo)
má 350 kilo. Vysoký podstavec je nutný kvůli osmdesátikilovému
závaží. Druhý model Transrotor Gravita má dokonce soustavu
"štelovacích" závaží podobné hmotnosti.


Těžká závaží zajišťují dokonalou vodorovnost talířů.
(Clear Audio Master Reference a Transrotor Gravita)



Korpus mnohých high-endových gramofonů tvoří těžké ocelové odlitky, zápustkové výkovky
nebo svařence ze silných kotlových plechů, vážící i několik metráků. Přesto nejsou nic platné,
když už samotná deska hučí, šumí a praská i v tiché drážce bez záznamu.



High-endový gramofon Shindo se smetáčkem.



Tohle sice vypadá jako řezací stroj pro gramofonový záznam,
ale je to švýcarský gramofon Goldmund Reference. Tangenciální
raménko T3F stojí 4000 dolarů. Těchto gramofonů bylo vyrobeno
300 kusů a jejich původní cena byla 32.500 dolarů.



Gramofon Clear Audio se silným podstavcem Silent Runnig Audio.
Ten zabraňuje přenosu vibrací z okolí gramofonu.



Gramofon Brinkmann.



Gramofon Michell Gyrose je oproti těm těžkým vahám spíš designový kousek.



V high-endové technice jsou oblíbené lampové zesilovače, které
mají znamenitý zvuk a proto mají elektronky okázale vystavené.



Lampový zesilovač českého výrobce KR Audio Electronics (Kronzilla SXI).



Tyto pozoruhodné britské reprosoustavy B&W Nautilus
přijdou na jeden a půl milionu korun.



Reprosoustavy Anthony Gallo Reference mají nezvyklou
konstrukci s využitím řady firemních patentů. Příkon 350 W,
rozsah 35 Hz - 50 kHz, cena 75.000 Kč.



Širokopásmové reproduktory Ferguson Hill FH 001 s akrylátovými zvukovody
jsou posíleny basovými reproduktory FH 002 s ozvučnicí o průměru 60 cm.
Cena sestavy, v níž je i potřebná elektronická výhybka a basový zesilovač,
je přes 600.000 Kč.



Focal JM Lab - Grande Utopia
Výškový reproduktor z čistého berylia, výkon soustavy 500 W,
výška 175 cm, váha 210 kg. Cena od 1.800.000 Kč.





Asi mnohem užitečnější jsou jiné varianty gramofonu.
A to speciální verze pro přepis gramodesky na cédéčko
nebo gramofon s bezdotykovým laserovým snímáním drážky.


Pro maximální zjednodušení jsou dnes vyráběny takové gramofony,
které přehrají záznam z desky na cédéčko.


Laserový gramofon.


VESTAX VRX 2000 - přístroj pro přímý řez
gramofonové desky (jednoho originálu) do
vinylového kotouče.



V současné době lze konstatovat, že téměř všechny analogové technologie záznamu zvuku jsou už minulostí. V normálním profesionálním používání je už jen magnetofonový záznam v těch studiích, kde je to vyžadováno zákazníky (třeba hudebníky, kteří si výslovně přejí nahrávat na analog) nebo je používán pro přehrávání a digitalizaci archivních záznamů. Tohle například provádí kontinuálně Český rozhlas a Supraphon. Filmový průmysl přechází kompletně na digitální provoz a distributoři už oznámili, že postupně přestanou s výrobou filmových kopií na filmovém pásu.

Takže nakonec jediný analogový záznam, který zůstává v používání a dokonce prožívá jakousi renezanci, je záznam mechanický na gramofonové desce - tedy na vinylu. Ovšem je to hlavně záležitost fandů vysoce kvalitního zvuku, kteří mají třeba i ona high-endová zařízení, o kterých zde bylo pojednáno, nebo i majitelé "normálních", špičkových apatratur, kteří jsou ochotni vytáhnout z peněženky nemalý peníz za nový, dnes vyrobený vinyl nebo mají svou vinylovou diskotéku z dřivějška.




Tento stručný, ilustrovaný přehled historie záznamu zvuku si rozhodně nečiní nárok na komplexnost. Pokud vás zajímají detailně některé konkrétní kapitoly, lze je dnes dohledat na internetu nebo v některých odborných a specializovaných publikacích. Například o historii gramofonové desky pojednává velmi kvalifikovaně kniha Gabriela Gössela - Fonogram (Radioservis 2001). K této knize je vydána i série CD se záznamy z historických gramodesek s důrazem na české autory a interprety. CD jsou k dostání ve stejném vydavatelství - v prodejně Radioservisu v Praze na Vinohradské třídě (u rozhlasu) nebo v některých internetových obchodech.





Zpět